niedziela, 10 lipca 2011

Negatywne wzorce - kilka ćwiczeń

29.07.2009 - część II




Negatywne wzorce

Jaki mój pogląd na świat przyciąga porażkę?

Kiedy zaczynam wątpić i bać się. Kiedy wymyślam sobie, że coś mi się nie należy. Kiedy myślę, że coś jest za proste, za łatwe.
Myślę wtedy - jak to? To nie może tak być. Za gładko mi wychodzi. Żeby coś miało wartość - trzeba się namęczyć, a nie - ot, tak - pstryknięcie.
Źle jest kiedy się spieszę, stresuję, myślę, że nie zdążę. Wtedy łapie mnie fala czerwonych świateł i... rzeczywiście się spóźniam...

Jakie zachowania u innych wyprowadzają mnie z równowagi?

Niekompetencja, głupota, nieumiejętność prowadzenia pojazdu. Takie ciepłe kluchy, ludzie niepoukładani, pogubieni. Dochodzi do tego, że myślę sobie, że wszyscy są niepoukładani.
I co się wtedy dzieje? Takich właśnie przyciągam, takich spotykam... Ciągle więcej i więcej ich przybywa. Tylko takich... Nikogo pozytywnego...

Dlaczego stale mówię sobie, że czegoś nigdy nie dostaję?

Bom głupia? Muszę z tym skończyć. Tak samo, jak ze stwierdzeniem, że coś się nie uda...

Kiedy mam poczucie, że coś poświęcam?

Kiedy nie chce mi się czegoś robić, a jednak to robię. Bo trzeba, bo tak wypada, bo nikt nie zrobi tego za mnie. I po co? 90% tych rzeczy może być nie zrobiona. Wystarczy wrzucić na luz...

Na co sobie nie pozwalam?

Na wiele rzeczy... Na dobry krem, na imprezę kulturalną, na ciuch. Mówię sobie wtedy - nie stać mnie, nie mam pieniędzy, mogę się obejść bez tego...

Jak wyglądają moje najgorsze scenariusze?

Koszmarnie... Że stracę wszystkie pieniądze, że zgnuśnieję, będę gruba, biedna i nieatrakcyjna... Że skończę jako nieudacznik, który nic nie osiągnął...

Jakie żywię przekonania, które wyzwalają we mnie gniew, krytycyzm, panikę lub reakcję unikania?

Czegoś mam za mało, coś stracę, powinnam pójść do pracy, zrobić coś ze swoim beznadziejnym życiem. Jestem stara i gruba...

Jakie powiedzenia ilustrują mój negatywny pogląd na świat?

Nie stać mnie.
Nie mogę sobie na to pozwolić.
Mam za mało pieniędzy.
Nigdy nie będę bogata.
Jestem nieatrakcyjna.
Gdybym była młodsza...
Teraz już za późno.
Szkoda, że nie wiedziałam tego wcześniej...
Szkoda, że nie zrobiłam inaczej...
To się nie może udać.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz